STATUT MIEJSKIEGO PRZEDSZKOLA PUBLICZNEGO NR 6 „MODRACZEK”
W STAROGARDZIE GDAŃSKIM
Spis treści:
PREAMBUŁA
ROZDZIAŁ 1 Słowniczek (§ 1- §2)…………………………………………………………3
ROZDZIAŁ 2 Nazwa przedszkola (§3) ……………………………………………………..5
ROZDZIAŁ 3 Inne informacje o przedszkolu (§4).………………………………………….5
ROZDZIAŁ 4 Cele i zadania przedszkola (§5-§10)…………..……………………………..6
ROZDZIAŁ 5 Organy przedszkola (§11-§15).…………………………………………..…13
ROZDZIAŁ 6 Organizacja przedszkola (§16 – §24) ……………………………………….19
ROZDZIAŁ 7 Nauczyciele i inni pracownicy przedszkola (§25-§28 )……………………..25
ROZDZIAŁ 8 Wychowankowie przedszkola i ich rodzice (§29-§33)…………………..…31
ROZDZIAŁ 9 Postanowienia końcowe (§34) .………………………………………..…….37
PREAMBUŁA
Statut przedszkola (łac. statutum – postanowienie) jest podstawowym dokumentem regulującym najistotniejsze sprawy związane z funkcjonowaniem przedszkola, jego działalnością edukacyjną i pracą opiekuńczo-wychowawczą. Jest zbiorem przepisów regulujących strukturę, zadania i sposoby działania przedszkola, jaką jest Miejskie Przedszkole Publiczne Nr 6 „Modraczek” w Starogardzie Gdańskim, a także prawa, kompetencje i obowiązki jej poszczególnych podmiotów.
Nasze przedszkole w swoich działaniach dydaktycznych, opiekuńczych i wychowawczych jest drogowskazem do Małej i Wielkiej Ojczyzny, otwiera przed każdym dzieckiem świat, dlatego wychowujemy człowieka otwartego, aktywnego i twórczego. W swojej pracy z dzieckiem wracamy również do korzeni, uczymy dzieci zapominanej już tradycji oraz gwary kociewskiej. Nazwa naszego przedszkola oraz nazwy grup w nim funkcjonujących nawiązują do tradycji, ponieważ są to nazwy kwiatów kociewskich.
Wspólnie tworzymy życzliwą i bezpieczną atmosferę opartą na wzajemnym szacunku, współdziałaniu, akceptacji, pomocy i zrozumieniu. W naszym przedszkolu dbamy o to, by każde dziecko miało poczucie, że cokolwiek się wydarzy w jego życiu, ma zawsze do kogo się zwrócić. Dziecko aby było zrelaksowane i ufne wobec najbliższych, potrzebuje miłości, szacunku, wsparcia i stałej opieki zarówno w domu jak i w przedszkolu. I my staramy się to dać każdemu naszemu wychowankowi.
Statut jest punktem wyjścia do realizacji misji naszego przedszkola.
ROZDZIAŁ I
SŁOWNICZEK
- 1 Niniejszy statut został opracowany na podstawie:
- Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 59) – 72 ust. 1, art. 82 ust. 2, art. 102, art. 111.
- Ustawa z 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r., poz. 60) – 322 ust. 1, art. 368.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli ( Dz. U. z 2017 r., poz.649).
- Konwencja o prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991 r. Nr 120, poz. 526 ze zmianami).
- Ustawa nr XLIV/429/2017 Rady Miasta Starogard Gdański z dnia 30 sierpnia 2017 r. zmieniająca uchwałę w sprawie ustalenia sieci publicznych przeszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych prowadzonych przez Gminę Miejską Starogard Gdański.
- Ustawa nr XXXV/338/2016 Rady Miasta Starogard Gdański z dnia 28 grudnia 2016 r. w sprawie określeń wysokości opłat za świadczenia publicznych przedszkoli i oddziałów przedszkolnych pry szkołach podstawowych prowadzonych przez Gminę Miejską Starogard Gdański.
- 2
- Ilekroć w dalszej części Statutu jest mowa o:
1) przedszkolu – należy przez to rozumieć Miejskie Przedszkole Publiczne Nr 6 w Starogardzie Gd;
2) statucie – należy przez to rozumieć statut Miejskiego Przedszkola Publicznego Nr 6 „Modraczek” w Starogardzie Gdańskim;
3) nauczycielu – należy przez to rozumieć każdego pracownika pedagogicznego przedszkola;
4) dyrektorze – należy przez to rozumieć dyrektora Miejskiego Przedszkola Publicznego Nr 6 „Modraczek” w Starogardzie Gdański;
5) radzie pedagogicznej – należy przez to rozumieć radę pedagogiczną Miejskiego Przedszkola Publicznego Nr 6 „Modraczek” w Starogardzie Gdańskim;
6) ustawie – należy przez to rozumieć ustawę Prawo oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 r. Dz. U. z 2017, poz. 59;
7) dzieciach – należy przez to rozumieć wychowanków Miejskiego Przedszkola Publicznego Nr 6 „Modraczek”;
8) rodzicach – należy przez to rozumieć także opiekunów dziecka oraz osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem;
9) wychowawcy – należy przez to rozumieć nauczyciela, któremu opiece powierzono jeden oddział w przedszkolu;
10) oddziale – należy przez to rozumieć dzieci zarejestrowane w jednej grupie, dla której ustalono wychowawców, plan nauczania i tygodniowy plan zajęć;
11) radzie rodziców – należy przez to rozumieć organ przedszkola złożony z wybranych ze wszystkich oddziałów reprezentantów rodziców dzieci;
12) zajęciach edukacyjnych – należy przez to rozumieć różne formy pracy z dziećmi o celach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;
13) organie sprawującym nadzór pedagogiczny – należy przez to rozumieć Pomorskiego Kuratora Oświaty;
14) organie prowadzącym – należy przez to rozumieć Gminę Miejską z siedzibą w Starogardzie Gdańskim przy ul. Gdańskiej 6;
15) MEN – należy przez to rozumieć Ministerstwo Edukacji Narodowej.
ROZDZIAŁ II
NAZWA PRZEDSZKOLA
3
- Miejskie Przedszkole Publiczne Nr 6 „Modraczek” jest przedszkolem publicznym.
- Ustalony przez organ prowadzący numer porządkowy przedszkola wyrażony jest cyfrą arabską 6.
- Przedszkole nosi nazwę „Modraczek”.
- Pełna nazwa przedszkola brzmi – Miejskie Przedszkole Publiczne Nr 6 im. „Modraczek”, Jana Pawła II 5, 83-200 Starogard Gdański, z oddziałami w budynku przy ul. H. Sienkiewicza 19, 83-200 Starogard Gdański.
- Ustalona nazwa przedszkola używana na podłużnej pieczęci w pełnym brzmieniu:
Miejskie Przedszkole Publiczne Nr 6 „Modraczek”
83-200 Starogard Gdański
Al. Jana Pawła II 5, tel. 058 56 237 46
NIP 592-19-76-431. Reg. 1900589028
- W dokumentach wewnątrzprzedszkolnych dopuszcza się używanie skrótu: MPP Nr 6.
ROZDZIAŁ III
INNE INFORMACJE O PRZEDSZKOLU
- 4
- Siedzibą przedszkola jest obiekt w Starogardzie Gdańskim usytuowany przy Alei Jana Pawła II 5, w którym funkcjonuje 7 oddziałów przedszkolnych oraz 3 oddziały zamiejscowe usytuowane przy ul. Henryka Sienkiewicza 19 w Starogardzie Gd.
- Siedziba dyrekcji przedszkola mieści się w budynku przy Al. Jana Pawła II 5 w Starogardzie Gdańskim.
- Miejskie Przedszkole Publiczne Nr 6 „Modraczek” jest przedszkolem publicznym, prowadzącym przez Gminę Miejską Starogard Gdański z siedzibą przy ul. Gdańskiej 6.
- Miejskie Przedszkole Publiczne Nr 6 „Modraczek”:
- prowadzi bezpłatne nauczanie i wychowanie w zakresie, co najmniej podstawy programowej,
- zapewnia każdemu dziecku warunki do wszechstronnego rozwoju określone w Konwencji Praw Dziecka.
- Organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad działalnością przedszkola jest Pomorski Kurator Oświaty w Gdańsku, Delegatura w Tczewie.
- Przedszkole posiada własne logo.
- Wzór logo oraz zasady jego stosowania określa dyrektor przedszkola w drodze zarządzenia z uwzględnieniem sytuacji w jakich można je stosować oraz trybu uzyskiwania pozwolenia na stosowanie logo w sytuacjach zarządzeniem nieokreślonych.
- Przedszkole jest jednostką budżetową.
ROZDZIAŁ IV
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
- 5
- Przedszkole realizuje cele i zadania zgodnie z oczekiwaniami rodziców wynikające z ustawy o systemie oświaty oraz przepisów wydanych na jej podstawie, a w szczególności w podstawie programowej wychowania przedszkolnego.
- Celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka. Wsparcie to realizowane jest przez proces opieki, wychowania i nauczania – uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna. W efekcie takiego wsparcia dziecko osiąga dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji.
- Zadania przedszkola:
1) wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju;
2) tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa;
3) wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych.
4) zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony;
5) wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań;
6) wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie;
7) tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym;
8) przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci;
9) tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki;
10) tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka;
11) tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy;
12) współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka;
13) kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju;
14) systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju;
15) systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole;
16) organizowanie zajęć – zgodnie z potrzebami – umożliwiających dziecku poznawanie kultury i języka mniejszości narodowej lub etnicznej lub języka regionalnego;
17) tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur.
- 6
- Przedszkole realizuje cele i zadania poprzez:
1) organizację oddziałów przedszkolnych dla dzieci w zbliżonym wieku oraz predyspozycji rozwojowych dziecka;
2) dostosowanie metod i form pracy do potrzeb i możliwości indywidualnych dziecka oraz wszystkich obszarów edukacyjnych zawartych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego;
3) stosowanie otwartych form pracy, umożliwiających dziecku wybór miejsca i rodzaju aktywności;
4) indywidualizację tempa pracy dydaktyczno-wychowawczej wobec dzieci niepełnosprawnych, stosowanie specyficznej organizacji nauki i metod pracy, prowadzenie zajęć zgodnie z zaleceniami Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej lub innej placówki specjalistycznej i lekarza – odpowiednio do stopnia i rodzaju niepełnosprawności dziecka.
- Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi dostosowując metody i sposoby oddziaływań do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych, potrzeb środowiskowych z uwzględnieniem warunków lokalnych oraz przepisów bhp, a w szczególności:
1) zapewnia indywidualne nauczanie dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola, zwane dalej „indywidualnym nauczaniem” (organizację i przebieg wyznaczają odrębne przepisy);
2) zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem jednostki;
3) wyzwala ekspresję i rozwija sprawność ruchową poprzez zabawy i ćwiczenia organizowane oraz podejmowane spontanicznie przez dzieci;
4) wdraża dzieci do poznania i przestrzegania zasad bezpieczeństwa ze szczególnym uwzględnieniem elementarnych zasad bezpiecznego poruszania się po drogach, ulicach, pomieszczeniach:
5) zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa, zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym,
6) dba o zdrowie dzieci, wyrabiając nawyki związane z ochronną zdrowia, higieną osobistą i życia codziennego,
7) zapewnia warunki do harmonijnego rozwoju fizycznego,
8) budzi świadomość dotyczącą zdrowia i jego zagrożeń kształtuje prawidłową postawę fizyczną;
9) zapewnia opiekę i bezpieczeństwo dzieciom podczas wycieczek, spacerów i imprez (zgodnie z określonymi zasadami, które regulują odrębne przepisy),
10) określa formy indywidualnej opieki nad dziećmi w zakresie pomocy materialnej poprzez współpracę z Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej ustalonej w porozumieniu z dyrektorem przedszkola i Radą Rodziców;
11) współpracuje z poradnią psychologiczno-pedagogiczną i poradniami specjalistycznymi, zapewniając w miarę potrzeb konsultacje i pomoc.
- W trosce o jednolite oddziaływania wychowawcze nauczyciele:
1) systematycznie informują rodziców o zadaniach wychowawczych i kształcących realizowanych w przedszkolu; zapoznają rodziców z podstawą programową wychowania przedszkolnego i włączają ich do kształtowania u dziecka określonych wiadomości i umiejętności;
2) informują rodziców o sukcesach i trudnościach ich dzieci, a także włączają do wspierania osiągnięć rozwojowych dzieci i łagodzenia niepowodzeń, na jakie natrafiają;
3) zachęcają rodziców do współdecydowania w sprawach przedszkola, np. wspólnie organizują wydarzenia, w których uczestniczą dzieci;
4) informują na bieżąco o postępach dziecka, uzgadniają wspólnie z rodzicami kierunki i zakres zadań realizowanych w przedszkolu;
5) co najmniej 2 x w roku szkolnym organizują zebrania z ogółem rodziców danego oddziału;
6) pełnią dyżury dla rodziców;
7) organizują zajęcia otwarte, co najmniej 1 raz w roku szkolnym;
8) wspólnie z rodzicami oddziału organizują uroczystości przedszkolne, w tym z udziałem rodziców oraz członków najbliższej rodziny, a także wycieczki, pikniki.
- Przedszkole przygotowuje dzieci do podjęcia nauki w szkole, organizując tok edukacji przedszkolnej umożliwiający osiągnięcie dojrzałości szkolnej w aspekcie rozwoju fizycznego, poznawczego, emocjonalnego i społecznego.
- Przedszkole zapewnia dzieciom bezpieczeństwo i opiekę poprzez:
1) bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem przedszkola;
2) zapewnienie wzmożonego bezpieczeństwa w czasie wycieczek, co określa Regulamin spacerów i wycieczek;
3) sprawowanie opieki nad bezpieczeństwem dzieci oprócz nauczycieli we wszystkich grupach – woźnej oddziałowej, a w grupach dzieci trzyletnich dodatkowo pomocy nauczyciela;
4) stwarzanie poczucia bezpieczeństwa pod względem fizycznym i psychicznym:
5) stosowanie obowiązujących przepisów bhp i ppoż.
- Dzieci są przyprowadzane i odbierane z przedszkola przez rodziców lub upoważnioną pisemnie przez nich osobę dorosłą zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo.
- Rodzice lub pełnoletnia osoba upoważniona ponosi całkowitą odpowiedzialność za dziecko w drodze do przedszkola (do momentu odebrania dziecka przez pracownika przedszkola) oraz w drodze dziecka z przedszkola do domu (od momentu odebrania dziecka od pracownika przedszkola przez rodzica):
1) osoba odbierająca dziecko nie może być nieletnia ani pod wpływem alkoholu;
2) upoważnienie powinno zawierać pełne dane osobowe osoby odbierającej;
3) ze względów organizacyjnych oraz konieczności przygotowania odpowiedniej ilości posiłków, konieczne jest, aby późniejsze przyprowadzanie dziecka (uczęszczającego do oddziału całodziennego) do przedszkola było zgłoszone w danym dniu wcześniej – najpóźniej do godziny 8.30;
4) życzenie rodziców dotyczące nie odbierania dziecka przez jednego z rodziców musi być poświadczone przez orzeczenie sądowe.
- Sposób sprawowania opieki nad dziećmi w czasie zajęć w przedszkolu oraz w czasie zajęć poza przedszkolem, określa Rozporządzenie MENiS z dnia 31.12.2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U z 2003 Nr 6, poz. 69 z późniejszymi zmianami).
- Zasady bezpieczeństwa oraz promocji i ochrony zdrowia dzieci regulują odrębne przepisy wewnatrzprzedszkolne – (Procedura dotycząca zdrowych i bezpiecznych warunków przebywania dziecka w przedszkolu).
- 7
- Przedszkole organizuje wczesne wspomaganie rozwoju dzieci. Ma ono na celu pobudzenie psychoruchowego, społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do momentu podjęcia nauki w szkole.
- Do zadań zespołu wczesnego wspomaganie rozwoju dzieci należy w szczególności:
1) ustalenie, na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, kierunków i harmonogramu działań w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny dziecka;
2) nawiązanie współpracy z zakładem opieki zdrowotnej lub ośrodkiem pomocy społecznej w celu zapewnienia dziecku rehabilitacji, terapii lub innych form pomocy, stosownie do jego potrzeb;
3) opracowanie i realizowanie z dzieckiem i jego rodziną indywidualnego programu wczesnego wspomagania z uwzględnieniem działań wspomagających rodzinę dziecka w zakresie realizacji programu, koordynowania działań specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem oraz oceniania postępów dziecka;
4) analizowanie skuteczności pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie, wprowadzanie zmian w indywidualnym programie wczesnego wspomagania, stosownie do potrzeb dziecka i jego rodziny, oraz planowanie dalszych działań w zakresie wczesnego wspomagania.
- Współpraca zespołu z rodzicami to:
1) udzielanie pomocy w zakresie kształtowania postaw i zachowań w kontaktach z dzieckiem: wzmacnianie więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami i dzieckiem, rozpoznawanie zachowań dziecka i utrwalanie właściwych reakcji na te zachowania;
2) udzielanie instruktażu i porad oraz prowadzenie konsultacji w zakresie pracy z dzieckiem;
3) pomoc w przystosowaniu warunków w środowisku domowym do potrzeb dziecka oraz w pozyskaniu i wykorzystaniu w pracy z dzieckiem odpowiednich środków dydaktycznych i niezbędnego sprzętu.
- 8
- Przedszkole organizuje i udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom uczęszczającym do przedszkola, ich rodzicom oraz nauczycielom.
- Sposób udzielania dzieciom pomocy psychologiczno – pedagogicznej określa Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 09 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach oraz z Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna z siedzibą przy ul. Grunwaldzkiej w Starogardzie Gdańskim.
- 9
- Do przedszkola mogą być przyjmowane dzieci niepełnosprawne, decyzję o przyjęciu dziecka niepełnosprawnego podejmuje komisja rekrutacyjna lub dyrektor przedszkola, po wnikliwym zbadaniu sprawy oraz ze szczególnym zwróceniem uwagi na to czy:
1) rozkład architektoniczny przedszkola jest właściwy do przyjęcia dziecka niepełnosprawnego;
2) istnieje możliwość zatrudnienia odpowiednich nauczycieli specjalistów;
3) przyznane etaty pracowników przedszkola są właściwe do przyjęcia dziecka niepełnosprawnego lub ich większej ilości.
- W przypadku nieujawnienia bądź nie udokumentowania przez rodziców faktu niepełnosprawności lub szczególnych potrzeb edukacyjnych ich dziecka, które zostało przyjęte do przedszkola, wówczas dyrektor zobowiązuje rodzica do:
1) dostarczenia opinii o stanie zdrowia dziecka, rodzaju niepełnosprawności i możliwości funkcjonowania dziecka w grupie;
2) w przypadkach trudnych zaburzeń emocjonalnych przedszkole może w porozumieniu z rodzicami ustalić sposoby przebywania dziecka w przedszkolu (np. rożne formy pomocy rodzica w opiece nad dzieckiem w trakcie jego pobytu w przedszkolu);
3) przedszkole może tworzyć oddziały integracyjne dla dzieci z określonym schorzeniem za zgodą na finansowanie przez organ prowadzący.
- Przedszkole integruje dzieci zdrowe z niepełnosprawnymi rówieśnikami.
- Dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola, mogą być objęte indywidualnym, obowiązkowym, rocznym przygotowaniem przedszkolnym. Organizacja pracy następuje w porozumieniu z organem prowadzącym.
- Opinię o potrzebie indywidualnego, obowiązkowego, rocznego przygotowania przedszkolnego wydają zespoły orzekające w publicznych poradniach psychologiczno- pedagogicznych, w tym poradniach specjalistycznych.
- 10
- Przedszkole umożliwia dzieciom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej,
etnicznej, językowej i religijnej, prowadzi zajęcia w języku polskim; pielęgnuje tradycje związane z regionami kraju, środowiskiem, historią i kulturą. Przedszkole organizuje zajęcia z nauki religii 2 razy w tygodniu dla dzieci na życzenie rodziców. W tym czasie dzieci nieuczęszczające na religię mają zapewnioną opiekę.
- Przedszkole jest miejscem, w którym dziecko jest wychowywane na człowieka rozumiejącego innych, szanującego odrębność rasową, narodowościową i religijną.
- W przedszkolu mogą być tworzone oddziały organizujące zajęcia dla mniejszości narodowych lub grup etnicznych. Warunki tworzenia takich oddziałów określają odrębne przepisy.
- Przedszkole uwzględnia indywidualne potrzeby dziecka i dostosowuje wymagania do możliwości dzieci w trosce o zapewnienie im równych szans, umacnia wiarę we własne siły i możliwości osiągania sukcesu.
ROZDZIAŁ V
ORGANY PRZEDSZKOLA
- 11
- Organami przedszkola są:
1) Dyrektor przedszkola;
2) Rada Pedagogiczna;
3) Rada Rodziców.
- Dyrektor przedszkola w szczególności:
1) kieruje bieżącą działalnością placówki, reprezentuje ją na zewnątrz;
2) jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli i pracowników obsługi oraz administracji;
3) sprawuje nadzór pedagogiczny w stosunku do zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli;
4) sprawuje opiekę nad dziećmi oraz stwarza warunki do ich harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne;
5) przewodniczy radzie pedagogicznej i realizuje jej uchwały podjęte w ramach kompetencji stanowiących;
6) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym przedszkola i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę przedszkola;
7) zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pobytu w przedszkolu, a także bezpieczne i higieniczne warunki uczestnictwa w zajęciach organizowanych przez przedszkole;
8) organizuje pomoc psychologiczno – pedagogiczną.
- Do zadań Dyrektora przedszkola należy:
1) opracowanie na każdy rok szkolny planu nadzoru pedagogicznego, który przedstawia radzie pedagogicznej w terminie do 15 września roku szkolnego, którego dotyczy plan;
2) prowadzenie obserwacji zajęć organizowanych przez nauczycieli przedszkola;
3) gromadzenie informacji o pracy nauczycieli w celu dokonania oceny ich pracy,
4) sprawowanie nadzoru nad przebiegiem awansu zawodowego nauczycieli, nadawanie stopnia nauczyciela kontraktowego;
5) przedstawienie radzie pedagogicznej ogólnych wniosków wynikających ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności przedszkola;
6) dokonanie co najmniej raz w roku kontroli mających na celu zapewnienie bezpiecznych warunków korzystania z obiektów należących do przedszkola a także bezpiecznych i higienicznych warunków, oraz określa kierunki ich poprawy;
7) ustalenie ramowego rozkładu dnia na wniosek rady pedagogicznej z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy oraz oczekiwań rodziców;
8) przygotowanie arkusza organizacji przedszkola i przedstawienie go do zatwierdzenia organowi prowadzącemu, kuratorium i związkom zawodowym;
9) organizowanie administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi przedszkola;
10) współpraca z rodzicami, organem prowadzącym oraz instytucjami nadzorującymi i kontrolującymi;
11) kierowanie polityką kadrową przedszkola, zatrudnianie i zwalnianie nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola;
12) przyznawanie nagród, udzielanie kar pracownikom;
13) organizowanie w porozumieniu z organem prowadzącym, wczesnego wspomagania rozwoju dziecka;
14) zapewnienie pracownikom właściwych warunków pracy zgodnie z obowiązującymi przepisami;
15) współdziałanie z organizacjami związkowymi wskazanymi przez pracowników;
16) wykonywanie zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieci i nauczycieli w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole;
17) dopuszczanie do użytku, na wniosek nauczyciela lub zespołu nauczycieli programu wychowania przedszkolnego po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej.
- Dyrektor wykonuje inne działania wynikające z przepisów szczegółowych:
1) wykonuje uchwały Rady Gminy Miejskiej Starogardu Gdańskiego w zakresie działalności przedszkola;
2) współpracuje z instytucjami i organizacjami działającymi na rzecz pomocy dzieciom i ich rodzinom;
3) organizuje proces rekrutacji do przedszkola w oparciu o odrębne przepisy.
- W przedszkolu tworzy się stanowisko zastępcy dyrektora przedszkola.
- Podczas nieobecności w pracy dyrektora przedszkola wicedyrektor przejmuje uprawnienia zgodnie z jego kompetencjami, a w szczególności:
1) podejmuje decyzje w sprawach pilnych;
2) podpisuje dokumenty w zastępstwie lub z upoważnienia dyrektora używając własnej pieczęci;
3) współdziała na bieżąco z organem prowadzącym przedszkole, kuratorium oświaty oraz innymi instytucjami;
4) kieruje pracą kancelarii i personelu obsługowego;
5) prowadzi miesięczną i roczną ewidencję czasu pracy wszystkich pracowników przedszkola;
6) sporządza listy obecności;
7) organizuje zastępstwa za nieobecnych nauczycieli, prowadzi ich właściwą dokumentację, rozlicza nauczycieli zastępujących z ich prawidłowego odbycia i zapisu w dziennikach zajęć;
8) rozlicza godziny ponadwymiarowe (stałe i doraźne) nauczycieli, zlecone i sporządza zestawienia dla Centrum Usług Wspólnych (CUW);
9) opracowuje plan urlopów wszystkich pracowników;
10) prowadzi ewidencję dokumentów w teczkach osobowych pracowników;
11) jest odpowiedzialny za prowadzenie archiwum zakładowego;
12) sprawuje nadzór pedagogiczny zgodnie z planem nadzoru;
13) kontroluje wykaz odpisów za wyżywienie dzieci zgodnie z frekwencją w dziennikach zajęć;
14) jest odpowiedzialny za prowadzenie dokumentacji związanej z Systemem Informacji Oświatowej.
- 12
- Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem przedszkola realizującym statutowe zadania dotyczące kształcenia, wychowania i opieki.
- W skład Rady Pedagogicznej wchodzą: Dyrektor i wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu.
- W posiedzeniach Rady Pedagogicznej mogą uczestniczyć z głosem doradczym osoby zapraszane przez jej przewodniczącego lub na wniosek członków rady tj.: przedstawiciele organu prowadzącego oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny, doradca metodyczny i inni.
- Przewodniczący przygotowuje i prowadzi zebrania Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania, zgodnie z regulaminem rady.
- Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
1) zatwierdzenie planów pracy przedszkola i organizacji pracy przedszkola;
2) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów w przedszkolu;
3) ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli;
4) uchwalenie statutu przedszkola;
5) przyjęcie koncepcji pracy przedszkola;
6) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy wychowanków;
7) ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad przedszkolem przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy przedszkola.
- Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
1) organizację pracy przedszkola w tym przede wszystkim organizację tygodniowego rozkładu zajęć, ramowego rozkładu dnia poszczególnych oddziałów, uwzględniając potrzeby i zainteresowania dzieci;
2) projekt planu finansowego przedszkola;
3) propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć, w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;
4) wnioski nauczycieli w sprawie doskonalenia organizacji pracy przedszkola.
- Przedstawiciele Rady Pedagogicznej (zespół) przygotowują projekt statutu przedszkola oraz jego nowelizację i przedstawiają do uchwalenia Radzie Pedagogicznej.
- Rada Pedagogiczna może występować z umotywowanym wnioskiem do Gminy Miejskiej Starogardu Gdańskiego o odwołanie z funkcji Dyrektora.
- Rada Pedagogiczna wybiera 2 przedstawicieli do komisji konkursowej na stanowisko dyrektora przedszkola.
- Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy jej członków.
- Dyrektor przedszkola wstrzymuje wykonywanie uchwał Rady Pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
- Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności.
- Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane w księdze protokołów.
- Osoby biorące udział w zebraniu Rady Pedagogicznej są zobowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na tym zebraniu, które mogą naruszyć dobra osobiste wychowanków lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników przedszkola.
- 13
- Rada Rodziców Przedszkola Publicznego w Starogardzie Gdańskim jest organem kolegialnym przedszkola i stanowi reprezentację rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola.
- W skład Prezydium Rady Rodziców wchodzą (po jednym) przedstawiciele rad oddziałowych rodziców wybranych w tajnych wyborach podczas zebrania rodziców dzieci danego oddziału.
- Szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do rad grupowych oraz do prezydium rady rodziców określa regulamin Rady Rodziców Miejskiego Przedszkola Publicznego Nr 6 „Modraczek”.
- Rada Rodziców może porozumiewać się z radami rodziców innych przedszkoli, szkół i placówek i ustalać zasady i zakres współpracy.
- Rada Rodziców może występować do organu prowadzącego przedszkole, organu sprawującego nadzór pedagogiczny, dyrektora, Rady Pedagogicznej z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw placówki.
- Do kompetencji Rady Rodziców należy:
1) uchwalanie regulaminu działalności Rady Rodziców;
2) opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora przedszkola;
- Rada Rodziców wybiera dwóch przedstawicieli do komisji konkursowej na stanowisko dyrektora przedszkola.
- W celu wspierania statutowej działalności przedszkola Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy Rady Rodziców określa regulamin działalności Rady Rodziców.
- 14
- Koordynatorem współdziałania poszczególnych organów jest Dyrektor, który zapewnia każdemu z organów możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji i umożliwia bieżącą wymianę informacji.
- Wszelkie spory między organami przedszkola rozstrzyga Dyrektor, uwzględniając zakresy kompetencji tych organów.
- Organy przedszkola współdziałają ze sobą w sprawach dotyczących przedszkola poprzez bieżącą wymianę informacji o podejmowanych i planowanych działaniach oraz decyzjach.
- Zasady współdziałania organów Przedszkola, zapewniające w szczególności właściwe wykonywanie kompetencji tych organów określonych w przepisach prawa i w Statucie Przedszkola oraz zapewniające bieżącą wymianę informacji pomiędzy organami Przedszkola:
1) dają każdemu możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji określonych w regulaminie działania;
2) zapewniają bieżącą wymianę informacji pomiędzy sobą;
3) w sprawach spornych decyzje podejmowane są większością głosów.
- Nauczyciele utrzymują systematyczny kontakt z rodzicami wzajemnie udzielając sobie rzetelnych informacji o postępach i rozwoju dziecka.
- Rodzice i nauczyciele zobowiązani są współdziałać ze sobą w celu skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko i określenia drogi jego indywidualnego rozwoju.
- Współdziałanie organów przedszkola ma na celu stwarzanie jak najlepszych warunków rozwoju wychowanka oraz podnoszenie jakości pracy przedszkola;
- Między dyrektorem przedszkola, Radą Pedagogiczną i Radą Rodziców obowiązują następujące zasady współdziałania:
1) wspólnie organizują pracę przedszkola (wycieczki, uroczystości);
2) wzbogacają placówkę w zabawki i pomoce dydaktyczne;
3) wspólnie informują się o podjętych działaniach i decyzjach.
- 15
- Organy przedszkola rozwiązują między sobą spory oraz sytuacje konfliktowe w przedszkolu, powołując zespoły mieszane, które badają przyczyny sporów lub konfliktów i proponują sposoby ich rozwiązania.
- Spory, w których stroną jest Dyrektor rozstrzyga organ prowadzący lub organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w zależności od charakteru sporu.
3.Spory wewnętrzne placówki rozstrzyga dyrektor.
- W przypadku, gdy zaistnieje konflikt pomiędzy nauczycielem a rodzicami obowiązuje następujący tryb postępowania:
1) rozmowa n-la z dyrektorem;
2) rozmowa n-la z rodzicami w obecności dyrektora;
3) odwołanie się do organów wyższych (do organów prowadzących nadzór pedagogiczny oraz związków zawodowych.
- W razie potrzeby rozwiązywania sporów między organami przedszkola dyrektor zwołuje radę pedagogiczną i radę rodziców w celu wyjaśnienia przyczyny i polubownego załatwienia sprawy.
ROZDZIAŁ VI
ORGANIZACJA PRZEDSZKOLA
- 16
- Organizacja przedszkola dostosowana jest do:
1) ilości dzieci zgłoszonych na dany rok szkolny, co warunkuje liczba oddziałów, rodzaj i czas ich pracy;
2) wymagań podstawy programowej wychowania przedszkolnego i wybranych na jej podstawie programów wychowania przedszkolnego;
3) wniosków rodziców określających zapotrzebowanie na rodzaj zajęć dodatkowych prowadzonych przez przedszkole.
- 17
- Przedszkole jest placówką opiekuńczo-wychowawczą. Funkcjonuje przez cały rok szkolnego od 1 września do 31 sierpnia.
- Miesięczna przerwa wakacyjna ustalana jest przez organ prowadzący na wniosek dyrektora.
- Na wniosek dyrektora i rady rodziców organ prowadzący ustala co roku czas pracy przedszkola oraz czas na realizację podstawy programowej, nie krótszy niż 5 godzin dziennie. Świadczenia udzielane przez przedszkole są nieodpłatne w zakresie realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
- Przedszkole czynne jest w dni robocze od poniedziałku do piątku.
- Organizację pracy w ciągu dnia określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora w porozumieniu z radą pedagogiczną przedszkola z uwzględnieniem wymagań zdrowia dzieci w wieku przedszkolnym.
- Każdy z pracowników ma przydzielony zakres swoich obowiązków, pracując według ustalonej wcześniej tygodniowej siatki godzin.
- 18
- Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział obejmujący dzieci w zbliżonym wieku z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień.
- Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest w przedszkolu w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego.
- W przedszkolu nauczyciele mogą wykorzystywać w swojej pracy wychowawczo – opiekuńczo – dydaktycznej programy własne. Wszystkie programy własne wynikają z potrzeb przedszkola i mają pozytywny wpływ na wizerunek absolwenta przedszkola. Są dopuszczone do użytku przez Dyrektora.
- Świadczenia udzielane przez przedszkole są nieodpłatne w zakresie realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego określonej przez Ministra Edukacji Narodowej.
- Organizację stałych, obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych określa ramowy rozkład dnia ustalony przez Dyrektora na wniosek Rady Pedagogicznej z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny dziecka, dostosowany do oczekiwań rodziców.
- Godziny realizacji podstawy programowej trwają od 8.00 do 13.00.
- Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciele, którym powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustalają dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
- Rozkład dnia w miarę potrzeby może być zmieniony w ciągu dnia.
- Przedszkole organizuje dla dzieci zajęcia dodatkowe, za które przedszkole nie pobiera żadnych opłat.
- Zajęcia dodatkowe mogą odbywać się na sali zajęć poszczególnych grup lub poza terenem przedszkola.
- Dyrektor przedszkola prowadzenie zajęć tzw. dodatkowych może powierzyć:
1) nauczycielom zatrudnionym w przedszkolu zgodnie z ich kompetencjami;
2) nauczycielom nowo zatrudnionym w przedszkolu, posiadającym odpowiednie kompetencje do prowadzenia konkretnych zajęć;
3) firmie zewnętrznej, jednocześnie zapewniając dzieciom bezpieczeństwo i opiekę ze strony przedszkola.
- Zajęcia prowadzone w przedszkolu są dokumentowane w dzienniku zajęć oddziału przedszkolnego.
- Sposób dokumentowania zajęć dodatkowych regulują odrębne przepisy.
- 19
- Przedszkole na życzenie rodziców może organizować naukę religii. Zasady organizacji nauki religii regulują odrębne przepisy.
- Przedszkole organizuje w zależności od potrzeb:
1) zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju,
2) zajęcia rewalidacji indywidualnej,
3) zajęcia specjalistyczne: korekcyjno – kompensacyjne, logopedyczne, porady i konsultacje, zajęcia rozwijające uzdolnienia.
- Organizacja oraz prowadzenie ww. zajęć odbywa się na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
- 20
- Zasady korzystania z wyżywienia i wnoszenia opłat, przez dzieci ustala dyrektor z radą rodziców i organem prowadzącym;
1) praca stołówki ściśle związana jest z działalnością przedszkola;
2) dyrektor przedszkola zawiera z rodzicami (prawnymi opiekunami) dziecka umowę o świadczeniu usług przez przedszkole;
3) opłatę miesięczna ustala się na podstawie stawki godzinowej;
4) w przedszkolu funkcjonuje system iPrzedszkole zapewniający identyfikację dziecka i automatyczne rejestrowanie jego czasu pobytu w przedszkolu przy wykorzystaniu indywidualnych kart zbliżeniowych;
5) system nalicza opłaty za godziny pobytu dziecka w przedszkolu zgodnie z aktualną Uchwałą Rady Miasta Starogard Gdański w sprawie określenia wysokości opłat za świadczenia publicznych przedszkoli i oddziałów przedszkolnych przy szkołach podstawowych prowadzonych przez Gminę Miejską Starogard Gdański;
6) zwalnia się rodziców 6-latków oraz dzieci z rodzin wielodzietnych z opłaty, o której mowa w pkt.3
7) świadczenia udzielane przez przedszkole są nieodpłatne w zakresie realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego, określonej przez Ministerstwo Edukacji Narodowej;
8) rodzice zobowiązani są do terminowego i regularnego wnoszenia należnej opłaty;
9) nieterminowe regulowanie należności powoduje naliczenie odsetek za zwłokę;
10) skreślenie dziecka z listy przedszkola nie zwalnia rodziców z obowiązku uregulowania zaległej należności;
1l) dzieci, z którymi prowadzona jest całodzienna działalność wychowawczo-dydaktyczno-opiekuńcza korzystają z trzech posiłków w ciągu dnia, w ramach ustalonej stawki żywieniowej.
- 21
- Do realizacji zadań i celów statutowych przedszkole wykorzystuje:
1) sale zajęć wraz z niezbędnym wyposażeniem;
2) gabinet dydaktyczny;
3) salę gimnastyczną;
4) pomieszczenia administracyjne (gabinet dyrektora, gabinet wicedyrektora, gabinet logopedy, pokój referenta do spraw zaopatrzenia),
5) zaplecze sanitarne,
6) pomieszczenia gospodarcze (kuchnia z magazynem podręcznym i zapleczem sanitarnym, magazyny podręczne, magazyn artykułów żywnościowych, strych, piwnice),
7) plac zabaw.
- Archiwum przedszkolne znajduje się w wydzielonej części budynku.
- Odpowiedzialnym za stan i wyposażenie w/w pomieszczeń jest w dyrektor, który składa tę odpowiedzialność na poszczególnych nauczycieli, pracowników administracyjno-obsługowych, opiekunów tych pomieszczeń.
- Szczegółowy zakres odpowiedzialności za mienie przedszkola określa Dyrektor przedszkola, przy czym ustalenia Dyrektora nie mogą naruszać obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa.
- 22
- Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział obejmujący dzieci w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień, rodzaju i ewentualnego stopnia niepełnosprawności.
- Przedszkole jest wielodziałowe.
- Przedszkole organizuje działalność innowacyjną i eksperymentalną.
- Przedszkole realizuje zadania w ramach następujących obszarów edukacyjnych:
1) fizyczny obszar rozwoju dziecka;
2) emocjonalny obszar rozwoju dziecka;
3) społeczny obszar rozwoju dziecka;
4) poznawczy obszar rozwoju dziecka.
- Przedszkole zapewnia opiekę, wychowanie i uczenie się w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa, a także tworzy warunki umożliwiające dzieciom osiągnięcie dojrzałości szkolnej poprzez realizację wszystkich obszarów wychowania.
- Przedszkole zapewnia bezpieczne i optymalne warunki do opieki i harmonijnego, psychoruchowego rozwoju, wychowania i edukacji dziecka, poszanowania godności osobistej oraz życzliwego i podmiotowego traktowania.
- Uwzględnia indywidualne potrzeby dziecka, w trosce o zapewnienie równych szans, umacnianiu wiary we własne siły i możliwości osiągania sukcesu. Stwarza warunki do rozwijania samodzielności, dążenia do osiągnięcia celów, podejmowania odpowiedzialności za siebie i za najbliższe otoczenie.
- Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25.
- W uzasadnionych przypadkach można łączyć dzieci z poszczególnych oddziałów, jeśli ich liczba nie przekracza 25 osób.
- Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut (czas trwania 1 zajęcia dydaktycznego wynosi 15 minut dla dzieci młodszych oraz 30 minut dla dzieci starszych);
- W miarę potrzeb społecznych może powstać oddział integracyjny ogólnodostępny, w którym liczba powinna wynosić od 15 do 20 dzieci w tym od 3 do 5 dzieci niepełnosprawnych:
1) liczba dzieci w oddziale przedszkola specjalnego oraz w oddziale specjalnym w przedszkolu ogólnodostępnym regulują odrębne przepisy.
2) w uzasadnionych przypadkach, za zgodą organu prowadzącego przedszkole, liczba dzieci w oddziale może być niższa od liczby określonej w ust.7.
- 23
1. Szczegółową organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola opracowany przez dyrektora przedszkola. Arkusz organizacji przedszkola zaopiniowany przez radę pedagogiczną zatwierdza organ prowadzący przedszkole.
- W arkuszu organizacji przedszkola, określa się w szczególności:
1) ilość oddziałów, czas pracy poszczególnych oddziałów, liczbę zgłoszonych i przyjętych dzieci;
2) liczbę pracowników przedszkola, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, ich etaty, godziny pracy, rozkład tygodniowy pracy nauczycieli z dziećmi, zajęcia dodatkowe organizowane w przedszkolu, przerwę wakacyjną;
3) ogólną liczbę godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący przedszkole.
- 24
- Po godzinach pracy przedszkole jest monitorowane.
- Dodatkowe informacje o organizacji pracy przedszkola:
- a) praca przedszkola w dni między świąteczne jest uzależniona od potrzeb środowiska. Jeżeli liczba zgłoszonych przez rodziców dzieci nie będzie mniejsza niż 10, przedszkole będzie funkcjonować. Dyrektor za zgodą organu prowadzącego w takim przypadku może podjąć decyzję o zamknięciu placówki;
- b) Dyrektor przedszkola zobowiązany jest do czasowego zamknięcia przedszkola, po powiadomieniu organu prowadzącego, jeżeli w salach zajęć i zabaw temperatura jest mniejsza niż +15 st. C;
- c) Dyrektor przedszkola może, za zgodą organu prowadzącego, zawiesić czasowo zajęcia, jeżeli temperatura zewnętrzna mierzona o godzinie 21.00 w dwóch kolejnych dniach poprzedzających zawieszenie zajęć wynosi – 15 C lub jest niższa oraz w przypadku wystąpienia klęsk żywiołowych, epidemii lub innych zdarzeń zagrażających zdrowiu dziecka;
- d) dla zwiększenia bezpieczeństwa dzieci najmłodszych, przedszkole zatrudnia dodatkowo osobę w charakterze pomocy nauczyciela;
- e) przedszkole stosuje w swoich działaniach obowiązujące przepisy BHP i przeciwpożarowe;
- f) do przedszkola uczęszczają dzieci w dobrym stanie zdrowia;
- g) w razie wystąpienia objawów chorobowych nauczyciel powiadamia rodziców (prawnych opiekunów), którzy mają obowiązek natychmiast odebrać dziecko z przedszkola. W razie braku kontaktu z rodzicem (prawnym opiekunem) dziecka nauczyciel ma prawo wezwać lekarza na koszt rodzica;
- h) dziecko z objawami chorób zakaźnych/skórnych nie może przebywać w grupie przedszkolnej;
- i) w przypadku zachorowań dzieci na choroby zakaźne/skórne rodzic/prawny opiekun dziecka zobowiązany jest do przedstawienia zaświadczenia lekarskiego potwierdzające całkowite wyleczenie dziecka.
§ 24a
1.Dyrektor przedszkola za zgodą organu prowadzącego i po uzyskaniu pozytywnej opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego, może zawiesić zajęcia na czas oznaczony, jeżeli ze względu na aktualną sytuację epidemiologiczną może być zagrożone zdrowie dzieci.
a)Zgoda i opinia ww organów mogą być wydane także ustnie, telefonicznie, za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub za pomocą innych środków łączności.
b)Treść zgody lub opinii powinna być utrwalona w formie protokołu, notatki, adnotacji lub w inny sposób
2.O zawieszeniu zajęć , odpowiednio organ prowadzący lub dyrektor przedszkola, zawiadamiają organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
3.Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, w tym zajęcia rewalidacyjne i wychowawcze, realizowane będą z wykorzystaniem:
a)materiałów i funkcjonalnych zintegrowanych platform edukacyjnych udostępnionych i rekomendowanych przez MEN
b)materiałów prezentowanych w programach publicznej telewizji i radiofonii
c)platform edukacyjnych oraz innych materiałów wskazanych przez nauczyciela, w tym: kart pracy, zestawów ćwiczeń itp.
4.Komunikacja nauczyciel-rodzic lub nauczyciel-dziecko odbywać się będzie:
a)za pośrednictwem strony internetowej przedszkola
b)droga mailową
c)poprzez zamkniętą grupę na Facebooku lub za pośrednictwem Messengera czy innego komunikatora założonego na potrzeby edukacji zdalnej
5.Nauczanie zdalne odbywać się będzie zgodnie z obowiązującym miesięcznym planem pracy wychowawczo-dydaktycznej.
6.Nauczyciele będą realizować podstawę programową wychowania przedszkolnego z możliwością jej modyfikacji niezbędną do przyjętych metod i form pracy nauki na odległość.
7.Nauczyciele,planując zajęcia, będą uwzględniać przepisy BHP oraz potrzeby i ograniczenia psychofizyczne dzieci, w tym skierowanych do kształcenia specjalnego.
8.Monitorowanie postępów dzieci odbywać się będzie na bieżąco w formie przekazywania informacji o postępach ich rodzicom/opiekunom prawnym drogą elektroniczną (mailowo) lub telefoniczną, regularnie i terminowo z zachowaniem poufności.
9.Współpraca z poradniami i innymi instytucjami odbywać się będzie w drodze konsultacji i przekazywania materiałów w formie elektronicznej.
ROZDZIAŁ VII
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY PRZEDSZKOLA
- 25
- W przedszkolu zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi.
- Zasady zatrudniania i wynagradzania nauczycieli i innych pracowników, a także szczegółowy zakres obowiązków o których mowa w ust. 1, określają odrębne przepisy.
- Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno – wychowawczo- opiekuńczą oraz odpowiada za jakość i wyniki tej pracy a także bezpieczeństwo powierzonych mu dzieci.
- Do obowiązków nauczycieli należy w szczególności:
1) odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo powierzonych jego opiece dzieci w czasie zajęć organizowanych w przedszkolu i poza przedszkolem;
2) otoczenie opieką każdego dziecka od chwili jego przyjęcia do przedszkola;
3) prawidłową organizację procesu dydaktycznego, m.in. wykorzystanie najnowszej wiedzy merytorycznej i metodycznej do pełnej realizacji wybranego programu wychowania przedszkolnego,
4) wybór optymalnych form organizacyjnych i metod pracy z dziećmi w celu maksymalnego ułatwienia dzieciom zrozumienia istoty realizowanych zagadnień;
5) kształcenie i wychowywanie dzieci w umiłowaniu Ojczyzny, szacunku dla symboli narodowych oraz szacunku dla każdego człowieka;
6) dbanie o kształtowanie u dzieci postaw moralnych;
7) tworzenie warsztatu pracy, wykorzystanie pomocy dydaktycznych, udział w gromadzeniu innych niezbędnych środków dydaktycznych (zgłaszanie dyrekcji zapotrzebowania, pomoc w zakupie), dbałość o pomoce i sprzęt przedszkolny;
8) bezstronne, rzetelne, systematyczne i sprawiedliwe ocenianie umiejętności dzieci, informowanie rodziców o ich osiągnięciach i problemach oraz kierunkach pracy z dzieckiem;
9) wspieranie rozwoju psychofizycznego każdego dziecka, jego zdolności lub zainteresowań;
10) rozpoznawanie możliwości i potrzeb powierzonych jego opiece dzieci;
11) organizowanie i prowadzenie zebrań z rodzicami oraz indywidualne kontakty z rodzicami;
12) doskonalenie umiejętności merytorycznych; odpowiedzialność za jakość swojej pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej, zobowiązanie do jej analizowania, diagnozowania i samooceny;
13) aktywny udział we wszystkich zebraniach Rad Pedagogicznych, udział w zajęciach otwartych, uczestnictwo w konferencjach metodycznych oraz innych formach doskonalenia wewnętrznego i zewnętrznego;
14) aktywny udział w życiu przedszkola: udział w uroczystościach i imprezach organizowanych w przedszkolu;
15) przestrzeganie dyscypliny pracy;
16) prawidłowe prowadzenie dokumentacji: opracowywanie rocznych i miesięcznych planów pracy, prowadzenie dziennika zajęć oddziału, kart obserwacji, diagnozy dziecka a także zestawień statystycznych i innych wymaganych przez dyrektora przedszkola;
17) kierowanie się w swoim działaniu dobrem dziecka, poszanowanie jego godności osobistej;
18) dbanie o estetykę i wystrój powierzonej sali;
19) przestrzeganie tajemnicy służbowej;
20) przestrzeganie zasad współżycia społecznego i dbanie o właściwe relacje pracownicze;
21) opracowanie lub wybór i przedstawienie programu wychowania przedszkolnego dyrektorowi przedszkola;
22) prowadzenie obserwacji pedagogicznych zakończonych analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna), ewaluacja działań;
23) przekazanie na piśmie rodzicom informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole w terminie do 30 kwietnia danego roku szkolnego.
- Nauczyciel realizuje zadania, o których mowa w ust. 1 poprzez:
1) dokładne poznanie dzieci, ich stanu zdrowia, cech osobowościowych, warunków rodzinnych, bytowych a także potrzeb i oczekiwań;
2) tworzenie środowiska zapewniającego dzieciom prawidłowy rozwój fizyczny i psychiczny, poczucie bezpieczeństwa i atmosferę zaufania;
3) ułatwianie adaptacji w środowisku rówieśniczym i nowych warunkach, a także pomoc w rozwiązywaniu konfliktów z innymi dziećmi;
4) właściwe organizowanie pobytu dziecka w przedszkolu, poprzez przestrzeganie porządku dnia, wdrażanie dzieci do współpracy;
5) utrzymywanie stałego kontaktu z psychologiem, pedagogiem, logopedą i innymi specjalistami;
6) wdrażanie dzieci do wysiłku, cierpliwości, pokonywania trudności i odporności na niepowodzenia;
7) wdrażanie dzieci do społecznego działania oraz kształtowanie właściwych postaw moralnych, właściwych relacji między dziećmi;
8) okazywanie troski i życzliwości każdemu dziecku;
9) stwarzanie możliwości wykazania się przez dzieci zdolnościami poznawczymi, opiekuńczymi, artystycznymi lub innymi;
10) współdziałanie z rodzicami, Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną oraz innymi specjalistycznymi poradniami;
11) dbanie o stan techniczny sprzętu zgromadzonego w sali oraz zabawek i innych pomocy dydaktycznych;
12) przestrzeganie zasad bezpieczeństwa w budynku przedszkola, ogrodzie i podczas wyjść poza teren przedszkola;
13) udzielanie rad, wskazówek i pomocy rodzicom;
14) przestrzeganie procedur obowiązujących w przedszkolu, a szczególności procedury odbierania dzieci z przedszkola, postępowania w wypadkach, organizowania wycieczek poza teren przedszkola.
- Nauczyciel ma prawo do awansu zawodowego po spełnieniu warunków określonych odrębnymi przepisami.
- Pracownicy obsługi przedszkola mają obowiązek:
1) informować o zauważonych zagrożeniach, niebezpiecznych sytuacjach zagrażających bezpieczeństwu dzieci;
2) wspomagać nauczycieli w wykonywaniu zadań związanych z bezpieczeństwem wychowanków w czasie dyżurów;
3) udzielać pomocy na prośbę nauczyciela w sytuacjach szczególnie uzasadnionych.
- W przedszkolu zatrudnia się pracowników obsługi i administracji tj. referenta ds. żywienia, woźne oddziałowe, pomoce nauczyciela, kucharkę, pomoc kuchenną, woźnego; podstawowym zadaniem tych pracowników jest:
1) zapewnienie sprawnego działania przedszkola jako instytucji publicznej, utrzymanie obiektu i jego otoczenia w ładzie i czystości;
2) współpraca z nauczycielami w zakresie opieki i wychowania dzieci.
- Do zadań samodzielnego referenta do spraw zaopatrzenia i żywienia należy w szczególności :
1) wydawanie produktów dla kuchni;
2) prowadzenie dokumentacji magazynowej i magazynu;
3) bieżące odprowadzanie rachunków;
4) prowadzenie raportów;
5) układanie jadłospisów z dyrektorem i kucharką;
6) współpraca z działem księgowości.
- Do zadań pomocy nauczycielki przedszkola należy w szczególności:
1) spełnianie czynności opiekuńczych i obsługowych w stosunku do dzieci, poleconych przez nauczycielkę danego oddziału oraz innego wynikającego z rozkładu czynności wychowanków w ciągu dnia;
2) dbanie o czystość zabawek i pomoc w dokonywaniu gruntownych porządków w czasie ferii;
3) wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora przedszkola wynikających z organizacji pracy.
- Do zadań kucharki i pomocy kuchennej należy:
1) przyrządzanie zdrowych i higienicznych posiłków;
2) codzienne pobieranie próbek żywnościowych, ustalanie jadłospisów;
3) dbałość o czystość i porządek w kuchni i pomieszczeniach kuchennych.
- Do zadań woźnych oddziałowych należy:
1) codzienne sprzątanie i odkurzanie pomieszczeń przedszkolnych;
2) rozkładanie posiłków w wyznaczonych grupach;
3) pomoc nauczycielom przy dzieciach w czasie całego dnia.
- Do zadań woźnego należy:
1) utrzymanie porządku na terenie placu zabaw w celu zapewnienia bezpieczeństwa;
2) naprawa sprzętu i drobnych urządzeń;
3) dbałość o porządek na terenie przedszkola.
- Szczegółowy zakres obowiązków dla pracowników administracji i obsługi ustala dyrektor przedszkola i ujęty jest w aktach osobowych pracowników.
Wszyscy pracownicy zobowiązani są do przestrzegania zasad BHP i ppoż oraz odpowiadają za powierzone mienie przedszkola. - Każdemu pracownikowi przydziela się zakres zadań, w tym zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole z uwzględnieniem przepisów § 12 -15.
- 26
- W ramach realizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w przedszkolu zatrudnieni są tez psycholog, pedagog, logopeda i terapeuta pedagogiczny.
- Do zadań pedagoga i psychologa w przedszkolu należy w szczególności:
1) prowadzenie działań i badań diagnostycznych dzieci, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz wspieranie mocnych stron dzieci;
2) diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu w celu rozwiązywania problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju dziecka;
3) udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznawanych potrzeb;
4) podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci;
5) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku przedszkolnym i poza przedszkolnym;
6) inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
7) pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień dzieci;
8) wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno– pedagogicznej.
- Do zadań logopedy w przedszkolu należy w szczególności:
1) diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy dziecka;
2) prowadzenie zajęć logopedycznych oraz porad i konsultacji dla dzieci i rodziców w zakresie stymulacji rozwoju mowy dzieci i eliminowania jej zaburzeń;
3) podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami dzieci;
4) wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
- Do zadań terapeuty pedagogicznego należy w szczególności:
1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych dzieci z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się;
2) rozpoznawanie przyczyn utrudniających uczniom aktywne i pełne uczestnictwo w życiu przedszkola;
3) prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
4) podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających niepowodzeniom edukacyjnym dzieci, we współpracy z rodzicami dzieci;
5) wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- 27
- W przedszkolu liczącym co najmniej 6 oddziałów lub w którym co najmniej 2 oddziały pracują dłużej niż 10 godzin dziennie może być utworzone stanowisko zastępcy dyrektora.
- Dyrektor przedszkola, za zgodą organu prowadzącego, może utworzyć stanowisko zastępcy dyrektora w innych przypadkach niż określone w § 12 ust. 1, a także, za zgodą organu prowadzącego, może tworzyć inne stanowiska kierownicze.
- Dyrektor odwołuje nauczyciela ze stanowiska wicedyrektora w razie:
1) złożenia przez nauczyciela rezygnacji, z trzymiesięcznym wypowiedzeniem;
2) ustalenia negatywnej oceny pracy lub ustalenia negatywnej oceny powierzonych zadań;
3) utraty zaufania dyrektora, rady pedagogicznej lub rady rodziców.
- 28
- Dyrektor powierza poszczególne oddziały opiece jednego lub dwóch nauczycieli, zależnie od czasu pracy oddziału lub realizowanych zadań oraz z uwzględnieniem propozycji rodziców.
- Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej i dydaktycznej, nauczyciel opiekuje się danym oddziałem przez cały okres uczęszczania dzieci do przedszkola.
- Dyrektor może dokonać zmiany wychowawcy w przypadku, gdy:
1) sam nauczyciel wniesie stosowną prośbę do Dyrektora:
2) Rada Rodziców danego oddziału zwróci się do Dyrektora z pisemnym wnioskiem o zmianę wychowawcy, wniosek musi być uzasadniony i potwierdzony czytelnymi podpisami przez zwykłą większość rodziców (tj. połowa rodziców dzieci oddziału + 1), a Dyrektor po przeprowadzeniu wewnętrznego postępowania wyjaśniającego podejmuje decyzję w sprawie rozpatrzenia wniosku.
ROZDZIAŁVIII
WYCHOWANKOWIE PRZEDSZKOLA I ICH RODZICE
- 29
- Statut przedszkola określa szczegółowy zakres zadań nauczycieli związanych z:
1) współdziałaniem z rodzicami (prawnymi opiekunami) w sprawach wychowania i nauczania dzieci uwzględniając prawa rodziców do znajomości zadań wynikających w szczególności z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale i uzyskania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju:
- a) otaczanie indywidualna opieką każdego wychowanka i współpraca z jego rodzicami w celu:
– rozpoznawania i ustalenia potrzeb rozwojowych;
– ustalania form pracy w działaniach wychowawczych wobec dzieci:
– włączania rodziców w działalność przedszkola.
- b) informowanie rodziców o postępach dziecka;
- c) umożliwienie rodzicom korzystania z ich praw.
- Planowanie, prowadzenie i odpowiedzialność za jakość pracy wychowawczo-dydaktycznej oparte jest o:
1) aktywny udział w opracowaniu planu;
2) prowadzenie systematyczne dokumentacji pedagogicznej;
3) wybór programu wychowania przedszkolnego z rejestru programów MEN;
4) podnoszenie wyników efektywności pracy wychowawczo – dydaktyczno –opiekuńczej i odpowiedzialność za bezpieczeństwo powierzonych jego opiece dzieci;
5) doskonalenie własnego warsztatu pracy i samokształcenie poprzez:
- a) udział w warsztatach, konferencjach metodycznych, kursach doskonalących, spotkaniach ze specjalistami, seminariach w formie wykładów;
- b) korzystanie z literatury fachowej związanej z problematyką rozwoju i edukacji dziecka;
- c) prowadzenie zajęć koleżeńskich oraz wymienianie doświadczeń zawodowych z innymi nauczycielami;
- d) rozwiązywanie bieżących problemów dotyczących wychowania i kształcenia przedszkolaków.
- Statut określa prowadzenie obserwacji pedagogicznej mającej na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji:
1) prowadzenie obserwacji w każdej grupie wiekowej, uwzględniającej możliwości, osiągnięcia i postęp w rozwoju dziecka, jego zainteresowania i zdolności;
2) wspieranie rozwoju dziecka poprzez zorganizowanie indywidualnej pracy z dzieckiem wymagającym pomocy, ustalenie kierunku pracy;
3) prowadzenie dokumentacji w taki sposób, aby świadczyła ona o indywidualnej analizie rozwoju dziecka i planowaniu pracy zgodnie z indywidualnymi potrzebami dziecka;
4) rejestrowanie wyników obserwacji w karcie obserwacji 2 razy w roku i w przypadku dziecka wymagającego pracy indywidualnej dokonanie przez nauczyciela rejestru dowodów pracy z dzieckiem;
5) dokonanie analizy gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnozy przedszkolnej). Diagnoza musi objąć wszystkie dzieci sześcio – i siedmioletnie. Pierwszą próbę należy przeprowadzić w październiku- listopadzie, drugą najlepiej w kwietniu. Wynik będzie pomocny rodzicom w podjęciu decyzji dotyczącej rozpoczęcia przez dziecko nauki w I klasie szkoły podstawowej.
- Współpraca nauczyciela ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno – pedagogiczną, opiekę zdrowotną i inną w celu uzyskania dla dzieci wczesnej pomocy w zakresie zaburzeń, niedoborów rozwojowych i zdrowotnych – polega na omówieniu pracy z danym specjalistą: (logopedą, terapeutą pedagogicznym, nauczycielem rewalidacji, pedagogiem, psychologiem oraz innymi specjalistami.
- Statut przedszkola określa ponadto formy współdziałania, o których mowa w ust 1, pkt 1 oraz częstotliwość organizowania stałych spotkań z rodzicami (opiekunami prawnymi):
1) spotkania (zebrania) informacyjno – organizacyjne przynajmniej trzykrotnie w ciągu roku szkolnego;
2) spotkania grupowe i rozmowy indywidualne – przekazywanie informacji o dziecku w czasie ustalonych godzin, na życzenie jednej ze stron (rodzic – nauczyciel);
3) zajęcia otwarte dla rodziców – 1 raz w półroczu w oddziale;
4) spotkania i zabawy podczas uroczystości przedszkolnych;
5) pikniki rodzinne;
6) umieszczanie informacji dotyczących miesięcznych planów pracy wychowawczo- dydaktycznej i treści programowych na oddziałowej tablicy informacyjnej oraz na stronach internetowych;
7) wspieranie i wspomaganie rodziców poprzez udostępnianie literatury pedagogiczno – psychologicznej, zapoznawanie z artykułami na temat rozwoju dziecka;
8) zajęcia adaptacyjne dla rodziców i dzieci rozpoczynających edukację przedszkolną;
9) dzień otwarty przedszkola dla środowiska,
10) spotkania ze specjalistami i zajęcia warsztatowe.
- 30
- Rodzice mają prawo do:
1) udziału w różnych formach spotkań oddziałowych, tj. w zajęciach otwartych, w zebraniach organizacyjnych, prelekcjach specjalistycznych i warsztatach praktycznych, imprezach wewnętrznych i środowiskowych (wg kalendarza imprez i uroczystości);
2) konsultacji indywidualnych z wychowawcą;
3) bezpośredniego uczestnictwa w codziennym życiu grupy;
4) wyrażania i przekazywania dyrektorowi uwag i opinii na temat pracy nauczycieli i przedszkola.
- Do podstawowych obowiązków rodziców dziecka należy:
1) przestrzeganie niniejszego statutu;
2) respektowanie uchwał Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców;
3) zapewnienie dziecku zaopatrzenia w niezbędne przedmioty, przybory i pomoce;
4) terminowe uiszczanie opłat za pobyt dziecka w przedszkolu;
5) przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola lub zadbanie o upoważnienie do tego osoby zapewniającej dziecku pełne bezpieczeństwo;
6) niezwłoczne informowanie o nieobecności dziecka w przedszkolu.
- 31
- Wychowaniem przedszkolnym obejmuje się dzieci od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat.
- W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, wychowaniem przedszkolnym może być objęte dziecko w wieku powyżej 7 lat, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 9 lat. Obowiązek szkolny tych dzieci może być odroczony do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 9 lat.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach do przedszkola może uczęszczać dziecko, które ukończyło 2,5 roku.
- 32
- Wychowanek przedszkola zgodnie z Konwencją Praw Dziecka przyjętej przez Zgromadzenie Narodowe ONZ ma w szczególności prawo do:
1) właściwie zorganizowanej opieki wychowawczej zapewniającej dzieciom bezpieczeństwo, ochronę przed przemocą;
2) właściwie zorganizowanego procesu edukacyjnego, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej i własnego tempa rozwoju;
3) swobody wyrażania myśli i przekonań w szczególności dotyczących życia przedszkolnego, religijnego oraz światopoglądu, jeśli nie narusza tym dobra innych ludzi,
4) rozwijania zainteresowań, zdolności i talentu;
5) sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny postępów w rozwoju psychofizycznym;
6) pomocy w przypadku trudności rozwojowych.
- Wychowanek przedszkola zawsze ma prawo do:
1) akceptacji takim, jakim jest;
2) spokoju i samotności, gdy tego potrzebuje;
3) aktywnej dyskusji z dziećmi i dorosłymi;
4) aktywnego kształtowania kontaktów społecznych i otrzymywania w tym pomocy;
5) zabawy i wyboru towarzyszy zabawy;
6) wypoczynku, jeśli jest zmęczony;
7) jedzenia i picia, gdy jest głodny i spragniony;
8) zdrowego jedzenia.
- Wychowanek przedszkola ma obowiązek przestrzegania umów społecznych obowiązujących w społeczności przedszkolnej, a zwłaszcza dotyczących:
1) systematycznego i aktywnego uczestniczenia w zajęciach edukacyjnych i w życiu przedszkola na miarę własnych możliwości;
2) przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu do rówieśników, nauczycieli i innych pracowników przedszkola,;
3) odpowiedzialności za własne życie, zdrowie i higienę;
4) dbania o własne dobro, ład i porządek w przedszkolu.
- W przypadku notorycznego lekceważenia praw wychowanków lub szczególnego wykroczenia przeciw nim pracowników przedszkola, dziecko osobiście lub poprzez rodziców zgłasza ten fakt wychowawcy lub Dyrektorowi przedszkola.
- 33
- Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę upoważniającą Dyrektora do skreślenia dziecka z listy przedszkolaków w n/w przypadkach:
- rodzice nie przestrzegają regulaminu przedszkola i postanowień statutu;
- na pisemny wniosek rodziców ( opiekunów prawnych);
- nie zgłoszenie przy wypełnieniu wniosku, choroby dziecka, która uniemożliwia przebywanie dziecka w grupie;
- w przypadku nie wywiązania się z opłat za przedszkole;
- po miesięcznej nieusprawiedliwionej nieobecności dziecka;
- gdy dziecko stwarza zagrożenie higieniczno- epidemiologiczne dla innych dzieci;
- podania fałszywych danych we wniosku.
- Procedura postępowania w przypadku skreślenia z listy wychowanków:
1) pisemne zawiadomienie rodziców o skreśleniu dziecka z listy przedszkolaków w terminie 7 dni od jej podjęcia;
2) pisemne pouczenie o odwołaniu – w terminie 7 dni od daty otrzymania do organu prowadzącego.
- Przyjęty w przedszkolu tryb postępowania z dzieckiem często stwarzającym sytuacje zagrażające zdrowiu i bezpieczeństwu własnemu i innych dzieci:
1) indywidualna terapia prowadzona przez nauczyciela i specjalistę z dzieckiem w formie zajęć indywidualnych i grupowych;
2) konsultacje z rodzicami i terapia rodzinna;
3) konsultacje i terapia w specjalistycznych instytucjach;
4) rozmowy z dyrektorem.
- Rekrutację do przedszkola przeprowadza się na zasadach i w terminach określonych przez organ prowadzący przedszkole na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 listopada 2015 roku oraz Uchwały Rady Miasta Starogardu Gdańskiego w sprawie określania kryteriów obowiązujących na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego do przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych, dla których Gmina Miejska Starogard Gdański jest organem prowadzącym. Regulamin rekrutacji znajduje się w osobnym dokumencie jednostki.
- Zgodnie z Uchwałą Rady Miasta Starogardu Gdańskiego deklarację o kontynuowaniu wychowania przedszkolnego wypełnia się na daną siedzibę placówki:
1) placówka macierzysta – Al. Jana Pawła II 5 oraz
2)oddział zamiejscowy – ul. Sienkiewicza 19.
ROZDZIAŁ IX
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
- 34
- Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej: nauczycieli, rodziców, pracowników administracji i obsługi.
- Dla zapewnienia znajomości statutu przez wszystkich zainteresowanych ustala się udostępnienie statutu przez dyrektora wszelkim członkom społeczności przedszkolnej.
- Regulaminy działalności uchwalone przez organy działające w przedszkolu, nie mogą być sprzeczne z postanowieniem niniejszego statutu. Uchwalenie statutu oraz dokonywanie nowelizacji następuje w drodze uchwał podejmowanych przez radę pedagogiczną.
- Miejskie Przedszkole Publiczne Nr 6 „Modraczek” prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Zasady gospodarki finansowej i materialnej przedszkola określają odrębne przepisy.
- Regulaminy działalności uchwalone przez organy działające w przedszkolu nie mogą być sprzeczne z postanowieniami niniejszego statutu.
- Statut niniejszy został przyjęty na posiedzeniu Rady Pedagogicznej Miejskiego Przedszkola Publicznego Nr 6 „Modraczek” w dniu 28.11.2017. r.
- Traci moc statut uchwalony 14.09.2015 r. wraz z jego późniejszymi zmianami.
- Statut obowiązuje od 01.12.2017 r.
Starogard Gd., dnia 28 listopada 2017 r. Przewodnicząca Rady Pedagogicznej:
Członkowie Rady Pedagogicznej: